Przywództwo przyszłości będzie opierać się bardziej na cechach serca i empatii niż na chłodnej analizie zysków i strat. Lider przyszłości – jak nim być?
Lider przyszłości – w jakie cechy warto już dziś doposażyć?
My ludzie, jesteśmy bardzo złożonymi istotami. Kiedy ktoś decyduje się na rozwój samoświadomości i samorealizacji, proces ten może wyglądać bardzo różnie. Ma to związek z tym skąd pochodzi, w jakim miejscu w życiu się znajduje, jakie miał wcześniej doświadczenia rozwojowe oraz jakie ma aspiracje. Dla nas, profesjonalistów w biznesie, liderów również oczywiste jest, że istnieje szereg kompetencji, nad których rozwojem musimy nieustannie pracować. Najważniejszymi z nich, wydają się teraz być cechy lub właściwości serca takie jak współodczuwanie, wdzięczność, wybaczenie i szczodrość. Nie oznacza to, że całkowicie rezygnujemy z analitycznych właściwości naszego mózgu. Teraz dajemy pierwszeństwo sercu❤️. Praca z podejściem bazującym na sercu to przyszłość firm. Skupienie się na cechach serca nie gwarantuje automatycznie osiągnięcia doskonałości. Będzie jednak napędzać rozwój Twój i Twojej organizacji, pomoże Ci zidentyfikować i wykorzystać Twoje mocne strony, a także uwolnić potencjał. Rozwój dla prawdziwego lidera przyszłości tak naprawdę nigdy się nie kończy.
Jak kluczowe właściwości serca przyczyniają się do sukcesu firmy? Przyjrzyjmy się wybaczaniu, wdzięczności, współodczuwaniu i szczodrości.
Pierwszą właściwością serca ❤️ jest wybaczanie.
Wybaczenie wcale NIE oznacza zapomnienia. Nie znaczy też, że nie szuka się sprawiedliwości. Oznacza zaś, że skupiamy się na wyciągnięciu lekcji z niepowodzenia i zapobieganiu, na ile to możliwe, podobnej sytuacji. Wybaczanie jest również o głębokim przekonaniu, że w danym momencie zrobiliśmy to, co mogliśmy najlepiej, tak jak potrafiliśmy. Wybaczamy sobie lub komuś. Nie szukamy winy. Brak przebaczenia prowadzi do urazy, gniewu i wrogości, które mogą być niezwykle destrukcyjne dla osoby, organizacji i całego społeczeństwa. To jest, nawiasem mówiąc, sposób, w jaki liderzy, którzy nie potrafią wybaczać, kierują urazę lub gniew w kierunku swoich pracowników, przypominając im ciągle, co zostało źle zrobione, gdzie zawinili.
Brak umiejętności przebaczania działa negatywnie na naszą fizjologię. Osłabia się układ odpornościowy, pojawiają się problemy z sercem – przez ciągłe napięcie mięśni, nadmierne praca gruczołów potowych, co bardzo obniża jakość pracy w grupie czy zwiększona niestrawność prowadząca nawet do wrzodów żołądka. Znam bardzo wiele osób na kierowniczych stanowiskach, które skażą się na problemy z wrzodami lub chroniczny ból głowy. Tak właśnie działa na nas brak umiejętności wybaczania..
Drugą jakością serca ❤️ jest wdzięczność.
Wdzięczność sprawia, że im częściej czujesz się wdzięczny za to co masz, tym mniej w Tobie lęku. Im mniej w Tobie lęku, tym mniej jesteś apodyktyczny czy agresywny. Kiedy jesteś wdzięczny, działasz z poczucia wystarczalności i możliwości, a nie z poczucia niedoboru. Im częściej czujesz wdzięczność, tym chętniej się dzielisz; pomysłami, swoim czasem, zasobami. Kiedy jesteś wdzięczny, cieszysz się z różnic między ludźmi i szanujesz wszystkich ludzi. Wiesz, że w tej różnorodności kryje się nieskończony potencjał ludzki. Lider, który praktykuje wdzięczność, potrafi lepiej radzić sobie z niepowodzeniami, bo głęboko wierzy z zasoby swoich ludzi i chętniej zaprasza ich do współtworzenia rozwiązań dobrych dla organizacji, klienta i zespołu. Dzięki tej kompetencji serca, potrafimy również rezygnować z niebezpiecznego perfekcjonizmu i nadmiernego eksploatowania ludzi. Ufamy temu, że na dany moment projektu, planu, realizacji mamy najlepsze rozwiązanie.
Trzecią jakością serca ❤️ jest współodczuwanie i/lub empatia.
To funkcje zakorzenione głębiej w naszych strukturach mózgowych i mają moc zmieniania nastawienia naszego umysłu. Współodczuwanie, czyli wchodzenie w stany psychiczne innych osób, to również umiejętność spojrzenia na rzeczywistość z ich perspektywy. Tę kompetencję kojarzymy najczęściej z życiem prywatnym, przyjaciółmi i rodziną. Rzadziej spodziewamy się ją dostać o szefa. Jednak obecne czasy szybkich zmian, stresu i niepewności wymagają od kadry zarządzającej uwzględnienia także perspektywy ludzkiej, świadomości emocji własnych i pracowników. Kiedy menedżerowie i liderzy okazują empatię, stają się przystępni, wpływa to pozytywnie na pracowników, ich emocje, poczucie wspólnoty. Finalnie czują się bardziej zrozumiani i zaangażowani.
Współczesne życie nie ułatwia nam rozumienia siebie nawzajem i troski o współpracowników. Pracujemy tak ciężko, aby zdobywać kolejne szczeble kariery; bywamy bezlitośni wobec własnych ograniczeń i słabości na wiele sposobów. Dobra wiadomość jest taka, że możemy zainwestować w rozwój współodczuwania. Tak samo, jak szlifujemy kompetencje zarządzania sobą w czasie, tak możemy pracować, nad byciem liderem, który przewodzi z serca. Liderem, który ma zdolność do inspirowania innych poprzez życzliwość, elastyczność, wsparcie i wzmocnienie. W mojej ofercie znajdziesz sesje rozwojowe zwane Coachingiem serca, które maja na celu miedzy innymi rozwijanie kompetencji współodczuwania w miejscu pracy.
Jak to wyglada w praktyce?
Spotykamy się online na godzinę raz w tygodniu przez osiem tygodni, aby odbyć ustrukturyzowane dyskusje na temat stanów emocjonalnych, redukcji stresu w miejscu pracy, budowaniu odporności psychicznej i temu jak emocje pomagają nam wzrastać. Dla tych liderów, którzy chcą przewodzić z uwzględnieniem empatii, może to być warte sprawdzenia! Skontaktuj się ze mną.
Czwartą cechą serca ❤️ jest szczodrość.
Często myślimy o szczodrości jak o dawaniu prezentów. W rzeczywistości szczodrość może przybierać formę uśmiechu, dzielenia się czasem, podziękowania, dzielenia się wiedzą, mentoringu, coachingu, działań CSR, byciem słuchaczem. Ma ona głęboki wpływ na psychologię jednostki i organizacji. Ci, którzy otrzymują jakąś formę szczodrości, czują się zainspirowani do dzielenia się „dobrem”. Ci, którzy dzielą się dobrem, tworzą pewną kulturę, której nie da się zbudować, zlecając 10 najlepszym konsultantom zbudowanie strategii dla Ciebie. Liderzy przyszłości, jeśli chcecie tworzyć środowisko zaufania, bądźcie szczodrzy w swoich ofertach. Uśmiechajcie się, znajdźcie czas, dziękujcie i dzielcie się swoją wiedzą. To, co zainwestujecie, wróci w postaci produktywności i innowacyjności. Tego dowodzą wszelkie badania.
Spójrz przez pryzmat serca ❤️ na swojego pracownika.
Prawdziwe przywództwo polega na przewodzeniu przede wszystkim sobie, na znajomości siebie, szacunku do siebie i innych, swojego wpływu i braniu odpowiedzialności za swoje działania. Bardzo często będzie to oznaczać pielęgnowanie w sobie czterech kluczowych właściwości serca. Wdzięczność, szczodrość, współodczuwanie i wybaczanie można trenować jak każdą inna kompetencję. Nauczenie się tego, kim chcesz i masz potencjał się stać oraz poznanie siebie, stają się kluczowym aspektem efektywnego przywództwa.
Największym błędem lidera może być założenie, że brak produktywności lub brak zaangażowania naszego pracownika wynika z braku dbałości o pracę lub braku zrozumienia jej istotności. Bardzo często chodzi o coś zupełnie innego – o życzliwość, troskę, znaczące rozmowy i zauważanie pracownika jako człowieka.
Dzięki praktyce tych czterech atrybutów serca możesz pozbyć się niepokoju, zyskać jasność i pewność siebie, aby kierować się własnym sercem, prowadząc ludzi i inspirując ich do tego aby robili to samo.
Zapraszam Cię na bezpłatne konsultacje. Lider przyszłości – bądź nim dla swoich pracowników.
Wypełnij formularz kontaktowy w zakładce: KONTAKT